Březen 2013

znamenáš pro mně vše

2. března 2013 v 8:00 | Zdeňka Jordánová |  Moudra a mezilidské vztahy

Znamenáš pro mě všechno... JSI MOJE VŠECHNO...

Možná jsme to někdy slyšeli od našich milovaných a nebo jsme to někdy sami řekli, zatoužili to říci...
"Od člověka, se kterým se rozhodneme žít, vyžadujeme minimálně vše, co bychom měli vyžadovat od sebe, protože to většinou sami sobě nedáme, chceme to od partnera tím pádem téměř vždy více než sami od sebe... a hlavně to ve většině případů chceme vždy a hned."
"Znám jednu kouzelnou mladou ženu, která už mnoho let, co ji znám, "nemůže" najít partnera. "Neexistuje" totiž takový, jakého by ona chtěla. Ten ON, dokonalý a vstřícný, podporující a milující, ten, který by dělal vše, jak si ona představuje, ale přitom byl sám sebou, ten dokonale naladěný a krásný,ten, který by všechno chápal a ještě se dobře staral o sebe, a tohle všechno pokud možno na věky věků..." "Jenže problém je, že její postoje, které má v souvislosti se vztahy, nemohou nikdy dovolit, aby se s takovým člověkem setkala. Nejzávažnější postoj, který tomu dokonale brání, je ten, že si vlastně myslí, že takový člověk nemůže existovat." "A tady už začíná naše strastiplná pouť, že většinou nevěříme, že existuje člověk, který by nám mohl vyhovovat a se kterým bychom si mohli rozumět, a tak začneme slevovat."
"Poté, co slevíme, začneme s převýchovou svého drahého či drahé a naše strastiplná pouť pokračuje... "
"Vzhledem k tomu, že máme nízko nastavené hodnoty, nezvolíme si (nebo nechceme) toho, kdo by nám opravdu vyhovoval, nevíme, kdo jsme, a začneme o to bojovat s druhým." "Spíše o to, kdo nejsme. Má to svoje výhody, neboť zvenku, pokud to nevíme zevnitř, přes odmítání toho, co nejsme, pomalu, ale jistě vyselektujeme to, co vlastně jsme.."
"Tohle všechno by se dalo pravděpodobně obejít jednoduchým postojem, který by zajistil, pokud bychom jej měli, že by vše šlo snáze." "Jde o to, že stejně jako všechno ostatní, co se vyskytuje v našem životě, či spíše to, co si do něho volíme, by nám mělo i partnerství sloužit a vyhovovat." "Prostě nám to musí k něčemu být, měli bychom z toho získávat něco dobrého pro sebe. Možná vám bude vadit to slovo, ale mělo by nám to přinést nějaké výhody. Nemyslím tím, že někoho budeme využívat, co ž samozřejmě vlastně ani nejde, neboť vše se děje se svolením a nějakou výhodou všech zúčastněných."
"Ať je to, jak chce, každá vzniklá nerovnováha musí být zase vyrovnána. Ať již dobrovolně, či nedobrovolně.. Pokud svůj vlastní život, své zájmy a spojení se sebou samým nahradíte někým jiným, vaše oddělení se od sebe samých bude zvětšovat. Pokud spojení se sebou samým nemáte vůbec a budete ono naplnění chtít od někoho druhého, bude to fungovat jen tak dlouho, pokud vám vydrží vaše víra v to, že to od něho dostanete."
"Pokud bude dále pokračovat vaše těsné spojení s partnerem, bez vašeho spojení se sebou, které se samozřejmě neobejde bez dostatečného času o samotě a se "svými věcmi", nedorozumění poroste. Pokud dále zůstáváte ve stejné situaci a nic neuděláte pro sebe, vaše upřednostňování vztahu s druhým vede k závislosti na něm. Výsledek je boj, nepohoda, omezování a pocit ztráty svobody. "
"Chci zachránit vztah,", říkají lidé, když mi telefonují a chtějí se poradit, jak zařídit, aby "to mezi námi" fungovalo. Následuje výčet toho, co všechno jim partner,partnerka dělá či nedělá.. Někdy je to vážně síla, co jsme ochotni ve svých vztazích vytrpět.. "A proč chcete zachránit ten vztah?" ptám se většinou. Je to k nevíře, ale dotyčný většinou odpovídá: "Miluji ho", nebo ji, samozřejmě..." " Nemůžeme ale rozhodovat o království druhých! Nemůžeme u nich nic změnit. Máme moc jedině nad svým královstvím." "Vztahy nám musejí sloužit, pomáhat nám a činit nám radost. Pomáhají nám poznat sami sebe a dosahovat svých cílů! Svých cílů, slyšíte? Doplňujeme se, podporujeme se! Ale vždy to musí přinášet všem zúčastněným pocit uspokojení, a to dobrovolně!"
"Vztahy by nám měly náš život ulehčit a zpříjemnit. Pomáhat nám růst. Nevyměňte sebe za vztah. Vztah je tady pro vás. Ptejte se sami sebe, co vlastně od druhého doopravdy chcete. Nevzdávejte se svých zájmů a už vůbec ne sami sebe. Nežijeme pro vztah, jsme tady každý sám za sebe...."
"Spolupracujte! Nejlépe posloužíte druhým takoví, jací doopravdy jste."
"Jste svoje všechno!"
( Zdeňka Jordánová, kniha-Spratek)

Důležitost horečky-3.část

1. března 2013 v 8:00 | MUDr.Eleková Ludmila |  O zdraví a nemoci


Dlouhodobé důsledky potlačení horečky při infekci

Důsledky opakovaného potlačování horečky a zánětu sahají bohužel ještě mnohem dále než k dlouhodobé únavě. Statistiky prokazují souvislost mezi výskytem horečnatých onemocnění v anamnéze a rizikem rakoviny. Čím více horeček, tím méně rakoviny a naopak. Opakované potlačování horečky vede k chronickému poškození imunitního systému, mitochondrií a ke zvýšení oxidativního stresu. Poškození DNA volnými radikály je považováno za jeden ze spouštěčů maligního bujení. Ke vzniku maligních buněk dochází v každém z nás neustále, ale funkční imunitní systém si s nimi poradí. Rakovina vznikne pouze v situaci, kdy imunitní systém neplní své funkce. A jsme opět u stresu, nekvalitní stravy, nedostatku vitamínů a dalších mikroživin, volných radikálů apod.

Shrnutí

Horečka je základní mechanismus obrany proti infekci. Mozek zvýší teplotu v situaci, kdy dostává z periferní krve prostřednictvím mediátorů zánětu informaci o přítomnosti infekce.Použití antipyretik (paracetamolu, kyseliny acetylosalicylové, ibuprofenu) zabrání tvorbě těchto látek a mozek dostane nesprávnou informaci o stavu boje proti infekci a sníží teplotu v situaci, kdy infekce ještě není zvládnuta, což oslabí imunitní reakce. Použití paracetamolu s sebou nese navíc další riziko. Při jeho metabolizování vzniká toxický meziprodukt, který se chová jako volný radikál. K jeho zneškodnění používá organismus glutathion, základní antioxidant. U geneticky disponovaných jedinců neprobíhá tato detoxikace dostatečně a dochází ke kumulaci toxické látky v těle. Její aktivita jako volného radikálu a vyčerpání zásob glutathionu poškozuje mitochondrie. Mitochondrie pak nejsou schopny plně fungovat a tvořit energii. Důsledkem je únava, bolesti svalů, duševní nevýkonnost, deprese a prakticky jakákoli chronická nemoc.
Rozdíly v genetické výbavě vysvětlují, proč si někdo může dovolit srážet horečku pravidelně bez vážnějších následků a někdo po jedné epizodě upadne do chronického únavového syndromu. Protože nikdo z nás neví, jaké má geny, je rozumné předpokládat horší možnost a snažit se poškození předcházet.

Doporučený postup:
  • Když nám není dobře, lehneme do postele.
  • Horečku nesrážet, ani když je vysoká přes 39 °C. Výjimkou jsou opravdu oslabení lidé. Pokud i starý člověk dokáže vyprodukovat vysokou horečku nad 39 °C, je třeba to brát jako známku silné vitality a vítat ji, nikoli potlačovat léky. U dětí není obvykle důvod ke zbytečným obavám, děti snášejí horečku dobře. Výskyt febrilních křečí není tak častý, aby ospravedlnil rutinní potlačování horečky a nad 38,5 °C a poškozování imunity u každého dítěte. Matky jsou zbytečně strašeny. Naopak právě zdravé, robustní děti spontánně produkují vysokou horečku a často jim ji ani nelze srazit. Ohrožené jsou naopak právě ty děti, kterým se horečku podaří antipyretiky srazit.
  • Lze použít fyzikální procedury, zábaly, ale ne léky.
  • Když už z různých důvodů potřebujete horečku na chvíli srazit, použijte acylpyrin nebo ibuprofen, nemají tak ničivý vliv na játra a mitochondrie jako paracetamol.
  • Omezte nebo zcela vylučte stravu. Pokud budete chtít jíst, použijte staré osvědčené recepty: čaje, česnečku, polévky.
  • Jak zvýšíme tvorbu glutathionu? Ten potřebujeme při nemoci, i když se neládujeme paralenem, protože infekce sama o sobě je zátěž a zvyšuje množství volných radikálů v těle. Glutathion syntetizujeme z několika prekurzorů. Potřebujeme síru, kterou získáme z potravin bohatých na síru, jako je česnek, cibule a brukvovitá zelenina (brokolice, kapusta (= kel - pozn. red.), zelí (= kapusta - pozn. red.), květák). Vhodné zdroje cysteinu jsou syrovátka, ricotta, cottage sýr, jogurt, červená paprika, česnek, cibule, pšeničné klíčky, oves, brokolice, růžičková kapusta.
  • Glutamin získáme z masa, ryb, mléka, pšenice, zelí, červené řepy, fazolí, špenátu a petržele, je obsažen také v misu. Naše babičky věděly, proč vařily při nemoci česnečku nebo slepičí polévku … vylepšíme si ji navíc brokolicí a miso pastou.
  • Dodáme vitamín C, klidně několik gramů denně.
  • Dodáme vitamín D, v akutním stavu až 10.000 IU denně.
  • Dále potřebujeme kyselinu listovou, vitamíny B6 a B12, selen, vitamín E. Tyto látky jsou asi nejdůležitější pro vlastní produkci a recyklaci glutathionu.
  • N-acetyl cystein je substance obsažená např. v léku ACC, používaném při kašli. Ve světle informací o glutathionu nelze mít proti jeho užití při infekcích námitek, naopak. I když nemáme kašel, užití tohoto volně prodejného léku nám vylepší hladinu glutathionu a tedy i naši schopnost zvládnout volné radikály. Intravenózně se používá na léčbu otravy paracetamolem.
  • Ideální terapií infekcí je homeopatie, nejlépe individualizovaná, v nouzi lze použít i Oscillococcinum, které má studiemi klinicky prokázaný účinek při virózách. Nebo kombinované homeopatické léky na virozy, např. Paragrippe, Gripp-Heel, Guna-Flu, Guna-Virus, Citomix (poslední tři jsou na recept).
  • Možná to nejdůležitější na konec: nebojte se nemocí.Strach a úzkost prokazatelně oslabuje imunitní systém. Epidemii podlehne jen ten, kdo věří, že nemá kontrolu nad situací a může se stát její obětí. Důvěřujte svému tělu, posilujte ho rozumnou životosprávou a homeopatií a ono si poradí.
  • Když už onemocníte, berte nemoc jako signál, že je třeba dát si pauzu. Při nemoci dejte průchod všem emocím, které se objeví. Zvažte, co bylo spouštěčem nemoci, proč jste potřebovali vypnout a proč jste ty signály přehlíželi. Až to uděláte, přestaňte se nemocí zabývat. Vizualizujte si zdraví, jak chodíte, cvičíte, pracujete, hrajete si s dětmi, užíváte si života. Pokud onemocníte před nějakou očekávanou událostí a chcete se jí (skutečně) zúčastnit, představujte si s pocitem štěstí, že ji ve zdraví absolvujete. Vaše vědomí vytváří realitu, když vytvoříte vědomí zdraví, realita se přizpůsobí. Osobně vyzkoušeno.